La vida dels altres

Sala d'actes d'El Mirador
Títol original
Das Leben der Anderen
Durada
137min.
Any
2006
País
Alemanya
(VOSC). L’any 1984, el capità Gerd Wiesler (Ulrich Mühe) és un competent i solitari oficial del servei d'intel·ligència i espionatge de la Stasi, la totpoderosa policia secreta del règim comunista de la RDA. Quan li encomanen que espiï a la parella formada per un prestigiós escriptor (Sebastian Koch) i una popular actriu (Martina Gedenk), no pot ni tan sols imaginar fins a quin punt aquesta missió influirà en la seva concepció de la vida i del món. Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa, entre d’altres premis.
Que diu el director
Florian Maria Georg Christian Graf Henckel von Donnersmarck1 (nascut el 2 de maig de 1973) és un director de cinema alemany, conegut per escriure i dirigir la pel·lícula La vida dels altres guanyadora el 2006 de l'Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa i el 2010 la 3 vegades nominada als Globus d'Or The Tourist, protagonitzada per Angelina Jolie i Johnny Depp.
 
Donnersmarck va néixer el 1973 a Colònia, Alemanya Occidental, a la família de l'aristocràcia catòlica romana Henckel von Donnersmarck, i va créixer a Nova York, Brussel·les, Frankfurt, i Berlín Occidental. Parla tant anglès com alemany, francès, rus i italià de manera fluïda. Després de graduar-se a l'escola secundària tradicional com el primer de la seva promoció, va estudiar literatura russa a Leningrad durant dos anys i va aprovar l'examen estatal soviètic per a professor de rus com a llengua estrangera. Posseeix un Màster pels seus estudis en Filosofia, Política, i economia pel New College, Universitat d'Oxford, i un diploma en direcció de cinema per la Universitat de Televisió i Cinema de Munic. 
 
El 1977, quan vivia de nen a Nova York va veure la seva primera pel·lícula en el Museu d'Art Modern de Nova York. Ell esperava veure Dr. Dolittle però li va ser posat el melodrama alemany Varieté. En una entrevista s'afirma que "Ell considera aquesta experiència com el començament del seu interès en el cinema" 
 
El 1996 va guanyar un internat de direcció amb Richard Attenborough a In Love and War, i va anar a estudiar Direcció de Ficció a la Universitat de Televisió i Cinema de Munic, Alemanya, ànima mater de directors tan diversos com Wim Wenders i Roland Emmerich. El seu primer curt, Dobermann (el qual va escriure, va produir, dirigir i editar) va batre el rècord de premis guanyats per un estudiant a l'escola i es va convertir en un èxit en festivals arreu del món, pels quals Donnersmarck va viatjar durant més d'un any. 
 
El seu primer llargmetratge Das Leben der Anderen (La vida dels altres), que va escriure, dirigir i completar en tres anys, va guanyar el Premi del Cinema Europeu a la Millor Pel·lícula, Millor Actor, i Millor Guió en 2006. Donnersmarck va guanyar el premi de l'Associació de Crítics de Cinema de Los Angeles a la millor pel·lícula estrangera, va ser nominat a un Globus d'Or (que finalment va ser guanyat per Clint Eastwood), i el 25 de febrer de 2007 va guanyar l'Oscar a la millor pel·lícula estrangera. 
 
El seu següent film, The Tourist, el qual Donnersmarck reescriure, va dirigir i va completar en menys de 11 mesos, era un alegre thriller romàntic protagonitzat per Angelina Jolie i Johnny Depp. El llargmetratge va ser nominat a 3 Globus d'Or: Millor Pel·lícula - comèdia o musical, Johnny Depp per Millor Actor - comèdia o musical i Anjelina Jolie per Millor Actriu - comèdia o musical. El film va aconseguir tres nominacions als Teen Choice Awards (millor Fotografia, Millor Actor, Millor Actriu) guanyant dos d'ells, i el Redbox Muvie Award de 2011 al Drama Més llogat. Fins al moment ha ingressat 278,3 millions de dòlars a tot el món, 7 fent que The Hollywood Reporter l'proclamés un "hit internacional" 
 
Filmografia
Mitternacht (1997) (Curtmetratge)
Das Datum (1998) (Curtmetratge)
Dobermann (1999) (Curtmetratge)
Der Templer (2002) (Curtmetratge)
La vida dels altres (2006) (escriptor, director i co-productor)
The Tourist (2010) (escriptor i director)
Crítiques
"Wiesler es un personaje fascinante. (...) la interpretación de Mühe es de una infinita sutileza. (...) Un filme poderoso pero tranquilo, construido a base de pensamientos ocultos y secretos deseos. (...) Puntuación: ★★★★ (sobre 4)" Roger Ebert: Chicago Sun-Times 
 
"Un formidable relato. Una brillante película." Joe Morgenstern: The Wall Street Journal 
 
"Potente e imprescindible" Richard Corliss: Time 
 
"Un thriller de morderse las uñas" Lisa Schwarzbaum: Entertainment Weekly 
 
"De las películas mas perturbadoras, trágicas y comprensibles que haya visto en mucho tiempo. (...) Me ha dejado tocado." Carlos Boyero: Diario El Mundo 
 
"Tan entretenida como profunda. (...) Después de la excelente 'El hundimiento' (2004), el cine alemán demuestra que sabe mirar a su historia reciente con verosimilitud, espíritu contradictorio y capacidad de conmoción." Javier Ocaña: Diario El País 
 
"Impresionante historia (...) le toma el pulso a temas (...) con una maestría sobrecogedora. Tanto como la mirada de Ulrich Mühe, perdida, bestial y desengañada (...) Puntuación: ★★★★ (sobre 5)." Javier Cortijo: Diario ABC 
Tuvo un enorme éxito en Alemania, consiguiendo 11 nominaciones para los premios de la academia de cine del país germano. Bernd Naumann, ministro de Cultura alemán, la calificó como «una película fantástica que retrata de una manera muy emocional la historia de Alemania». FILMAFFINITY 
Premis
2006: Oscar: Millor pel·lícula de parla no anglesa
2006: Nominada al Globus d'Or: Millor pel·lícula de parla no anglesa
2006: Cesar: Millor pel·lícula estrangera
2006: David de Donatello: Millor pel·lícula europea
2006: Premis del Cine Europeu: Millor pel·lícula i millor actor (Ulrich Mühe)
2006: Cercle de crítics de Nova York: Millor pel·lícula de parla no anglesa
2006: Premis David di Donatello: Millor pel·lícula de la Unió Europea
2006: Premis Guldbagge (Suècia): Millor pel·lícula estranjera
2006: Associació de Crítics de Los Angeles: Millor pel·lícula estrangera
2007: Premis BAFTA: Millor pel·lícula de parla no anglesa

Afegeix un nou comentari

Text pla

  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.