Des de fa quaranta anys, el fotògraf Sebastião Salgado recorre els continents captant la mutació de la humanitat. Testimoni de grans esdeveniments que han marcat la nostra història recent: conflictes internacionals, fam, èxodes, etc., ara emprèn camí cap a territoris verges amb grandiosos paisatges, descobrint una fauna i una flora silvestre, en el marc d'un projecte fotogràfic gegantí. El seu fill Juliano, que l'acompanya en les seves travesses, i Wim Wenders, també fotògraf, comparteixen amb nosaltres la seva mirada sobre la seva vida i la seva obra.

Fitxa tècnica
The Salt of the Earth (VOSE)
2014
100min.
França
Premis

2014: Premis Oscar: nominada a millor llargmetratge documental

2014: Festival de Cannes: Premi Especial del Jurat ("Un Certain Regard")

2014: Premis Goya: nominada a millor pel·lícula europea

2014: Festival de San Sebastián: Premi del Públic

2014: Independent Spirit Awards: nominada a millor llargmetratge documental

Wim Wenders, cineasta alemany neix el 14 d’agost de 1945 a Düsseldorf.

De petit Wim Wenders vol ser capellà, vocació que més tard perd a causa de la influència del rock and roll. La música jugaria més tard un important rol al llarg de la carrera cinematogràfica del director alemany, per exemple en pel·lícules com Lisbon Story (1995), o Buena Vista Social Club (1999).

Després d’haver superat el batxillerat el 1963, Wenders comença a estudiar medicina a Munic, on resta només dos semestres. Comença després a estudiar filosofia a Freiburg, durant un semestre, per continuar seguidament amb sociologia a Düsseldorf. Això no obstant, al cap de només un semestre, interromp de nou els seus estudis per poder dedicar-se a la pintura amb aquarel·la, activitat que fins aleshores només ha pogut practicar de manera secundària. El 1966, Wenders canvia novament de vocació professional i es trasllada a París per tal d'ingressar a l’Institut des Hautes Études Cinématographiques (IDHEC), on la seva preinscripció és rebutjada. Es posa a treballar aleshores a l’estudi de l’artista alemany Johnny Friedlaender, a Montparnasse, i paral·lelament visita la Cinémathèque Française, on pot arribar a veure fins a cinc pel·lícules al dia. Passat un any ja ha vist més de 1.000 pel·lícules. Finalment, el 1967 Wenders ingressa a la recent inaugurada Hochschule für Fernsehen und Film (Escola de Cinema i Televisió) de Munic.

El 1970 roda la pel·lícula de final de carrera, Summer in the city (1970), un film en blanc i negre i format 16 mm de dues hores i mitja de durada amb Robby Müller com a operador de càmera. Aquesta pel·lícula no pot ser distribuïda degut a l'ús no autoritzat de temes musicals i ha estat només projectada en festivals de cinema.

Juntament amb altres cineastes que pertanyen al corrent cinematogràfic Nou Cinema Alemany, el 1971 Wenders funda la distribuidora Filmverlag der Autoren.

Després de les adaptacions cinematogràfiques de les novel·les Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1971) de Peter Handke i The Scarlet Letter de Nathaniel Hawthorne, Wenders assoleix el primer reconeixement important amb Alice in den Städten, el 1973.

Posteriorment, la pel·lícula Im Lauf der Zeit (1976) obté el premi internacional de la crítica de la FIPRESCI al Festival de Canes. Amb la pel·lícula Der amerikanische Freund (1977), basada en una novel·la de Patricia Highsmith, Wenders aconsegueix donar-se a conèixer també als Estats Units.

El 1976 decideix guanyar independència artística tot creant a Berlín la seva pròpia productora, Road Movies Filmproduktion, amb la qual el cineasta alemany produeix també pel·lícules d’altres directors.

Wenders roda Der Stand der Dinge (1982), una pel·lícula que tracta sobre les dificultats del món del cinema i els obstacles per a poder produir pel·lícules. El 1984 finalitza París,Texas , la pel·lícula s’emporta la Palma d'Or del Festival de Cannes.

Des del 2003 Wenders és professor de l’Escola Superior d’Art (Hochschule für Bildende Künste) d'Hamburg.

El 2006 és honorat amb una medalla de l’orde “Pour le Mérite”, la primera a la història en ser atorgada a un director de cinema. Dos anys més tard presideix el jurat de la 65a edició del Festival de Cinema de Venècia, un càrrec que també ja ha ostentat al Festival de Cannes de 1989.

Filmografia : Wim Wenders Filmografia reduïda ( més de 40 pel·lícules)

2014 La sal de la Tierra

2011 Pina

2005 Llamando a las puertas del cielo

2004 Tierra de abundancia

2002 Ten Minutes Older: The Trumpet

2000 El hotel del millón de dólares

1999 Buena Vista Social Club

1997 El final de la violencia

1995 Historias de Lisboa

1993 ¡Tan lejos, tan cerca!

1987 El cielo sobre Berlín

1984 París, Texas

1982 El estado de las cosas

1980 Relámpago sobre el agua

1977 El amigo americano

1974 Alicia en las ciudades

1972 La letra escarlata

Filmografia Juliano Ribeiro Salgado

2014 La sal de la Tierra

2009 Nauru, una isla a la deriva

2005 Paris la métisse

"Sap fer-ho per ser a la vegada esclaridor i estimulant”. Andrew Pulver: The Guardian

"Wim Wenders confirma el seu domini de la forma documental amb aquesta impressionant oda a Sebastião Salgado". Jay Weissberg: Variety

"Una magnífica mirada a l’home rere de totes aquestes icòniques fotografies." Boyd van Hoeij: The Hollywood Reporter

"Fabulós relat artístic, social, antropològic i etnogràfic (...) Como sol passar en tots els documentals de Wenders, les seves peces són un prodigi de maneig del temps seqüencial i del pla". Javier Ocaña: Diario El País

"Magnífic treball documental (...) La pel·lícula és fidel a l’esperit que retrata, reveladora del suggestiu i fascinant personatge, però també és fidel a l’esperit de Wenders (...)”. E. Rodríguez Marchante: Diario ABC

Referències

http://www.filmaffinity.com/

http://www.imdb.com/

http:/www.wikipedia.org/

La teva valoració: Cap Mitja: 6 (2 votes)
Projecció
Diumenge 01/03/2015 a les 18:00h
Cicle:
BRAM! 2015

1 comentari

Envia un nou comentari

Pàgina web desenvolupada i hostatjada per Omitsis.
Disseny disseny&rauxa.